NZNTV

NOYAUZERONETWORK.ORG / GENEVA, SWITZ.
Théâtre. Esperimentoquadro: LINES-K. La mémoire est autant présente que passée.

Théâtre.  I don’t know much about theatre, but whenever the opportunity arises and I do make it to a performance, I always ask myself why I don’t go more often. I tell myself it’s because there aren’t many accessible options around. But the truth is, that isn’t true at all! If you dig a bit deeper, you’ll find that not only are there inexpensive community productions, there are also several workshops and productions which you can take part of.

Esperimentoquadro started out as a group of friends getting together to put on a play but became something completely different almost overnight. Since October 2010, Esperimentoquadro has been meeting on a weekly basis to hold a multilingual experimental theatre workshop. The workshop is open to the public and anyone can join, no commitment or experience required.

The aim of the group is not to train actors but to introduce, develop and experiment with the fundamental principles of theatre. Yes, there is a structure, but that doesn’t mean that input from group members isn’t valued – it’s encouraged! All members have something different to offer, allowing for the workshop to evolve in a natural way. After working on a piece throughout the year, the production goes live, and they then move on to another subject/piece.

2011 That’s Amore
2012 The most lamentable comedy and cruel death of Pyramus and Thisbe
2013 T/ROI/SIEM/ETAGE

2014 
Fail Again Fail Beckett

With four performances already in their curriculum, Esperimentoquadro has been invited in March 2014 to hold a two week residency at Fonderie Kugler for the LINES-K performance you see below.   

Gilberto Lontro Genevah magazine.

 

2014 LINES-K

Le concept du musée est revisité par le groupe de théâtre expérimental et plurilingue à tendance cognitive ESPERIMENTOQUADRO. En résidence à la Fonderie Kugler, les artistes ont exploré l’écriture de Harold Pinter en s’interrogeant sur la mémoire et les droits humains. La performance s’inspire des trois textes de Pinter: « One for the Road », « The Mountain Language », et « Party Time ». Le groupe a commencé à les étudier et à les analyser avec deux objectifs en tête : a) comprendre le style « Pinteresque » et son pouvoir dramaturgique – b) laisser chaque membre développer et exprimer sa propre perception de chaque situation/action/mot en la partageant avec les autres, et en créant ainsi une forme de réseau de pensées indépendantes, mais influencées les unes par les autres.  Les techniques empruntées aux sciences cognitives, avec celles déjà expérimentées par le groupe et inspirées par la scène, ont été explorées pour observer comment elles pouvaient s’insérer dans l’univers de Pinter, et pour amplifier, ou mieux exprimer, les actions, les mots et les relations entre les éléments. En suivant une dynamique chaotique, des éléments des trois pièces susmentionnées, ont été sélectionnés pour crée une performance muséale.

 

Leave comment

Your email address will not be published. Required fields are marked with *.